Asertywność w pracy i walka ze stresem

Praca sekretarki jest niezwykle stresująca. Choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, bardzo wiele zależy właśnie od sekretarek. Każdy najmniejszy popełniony przez nie błąd może sprawić, że nie tylko zostaną zwolnione z pracy, ale zniszczą wizerunek firmy na zewnątrz. Jest to bardzo poważne obciążenie nie tyle fizyczne, co psychiczne.

Sekretarki są narażone na bezpośrednią złość szefa, dlatego nie powinny do końca przejmować się wszystkim, co ten im powie – powinny być asertywne. Każda sekretarka powinna być elastyczna i zaradna, bowiem szef może często zmieniać swoje decyzje, przez co może dochodzić do wielu stresujących sytuacji.

Czasem niestety zdarza się, że szefowie nazbyt wykorzystują swoje stanowiska w stosunku do swoich sekretarek. Każdą im zostawać po godzinach, wykonywać dodatkowe zadania, do których nie są upoważnione, i do których nie posiadają odpowiednich kompetencji, każą im robić prywatne zakupy lub zakupy służbowe, ale po godzinach pracy, tłumacząc, że nie można na to tracić czasu podczas 8 godzinnego dnia pracy. Takie sytuacje są nagminne (to jedynie niektóre z przykładów), dlatego każda sekretarka powinna być asertywne.

Co to jest asertywność? To umiejętność stanowczej odmowy. Wiąże się to oczywiście z ryzykiem utraty pracy, jednak pracodawca okazuje swojemu pracownikowi brak szacunku, na każdym kroku go wykorzystując i poniżając, należy z takiej pracy zrezygnować.

Jak walczyć ze stresem w pracy? Podczas wykonywania codziennych zadań warto słuchać relaksującej muzyki. Nie można rezygnować z przerwy, której nie powinno się spędzać na stanowisku pracy, ale w innym miejscu, aby choć na chwilę odpocząć. Warto zaprzyjaźnić się z innymi pracownikami, wspólne rozmowy często rozładowują niepotrzebne napięcie.